לוחות ולבבות

לוחות ולבבות

הרב אהרן פרידמן
ראש הישיבה

לוּחַ שֶׁל אֶבֶן נִיבָּט מֵרָחוֹק


מֵעַל אֲרוֹנוֹת וּבְתוֹך הֵיכָלוֹת


בְּתוֹכוֹ וְעָלָיו אוֹתִיוֹת חֲקוּקוֹת


 


וְאֶצְבַּע אֱלוֹקִים, שָׁם חוֹרֶתֶת לְמַעְלָה


תוֹרָה וּמִצְוָה בְּרֹאשׁ הַר, וּבוֹ אֵשׁ אוֹכֶלֶת


וְלֵב שֶׁל אָדָם שֶׁמוּסְתָר בְּקִרְבּוֹ וּמִמֶּנּוּ


וְהוּא קָרוֹב, קָרוֹב לְעַצְמוֹ, בְּתוֹכֵנוּ


 


עָלָיו תִּכָתֵב תּוֹרַת הַחַיִים,


תוֹרָה שֶׁפִּילְסָה אֶת הַדֶּרֶךְ


מֵעַל וּבְתוֹךְ וּבְלִי לַחֲתוֹך, אֶת הַלֵּב


אֶת הַלֵּב שֶׁהָפַךְ כָּך לְלוּחַ, לוּחַ חַיִים.


בסופה של פרשתנו מצטווה משה רבנו לעלות אל הר סיני כדי לקבל את שני הלוחות:


וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה עֲלֵה אֵלַי הָהָרָה וֶהְיֵה שָׁם וְאֶתְּנָה לְךָ אֶת לֻחֹת הָאֶבֶן וְהַתּוֹרָה וְהַמִּצְוָה אֲשֶׁר כָּתַבְתִּי לְהוֹרֹתָם:


כיון שמטרת העלייה להר היא לקחת את שני הלוחות, היינו מצפים שמשה יעלה אל ההר וירד עוד באותו היום. אולם לא כך היו פני הדברים, משה עלה אל ההר וירד ממנו רק לאחר שחלפו ארבעים יום וארבעים לילה והשאלה שעולה מעצמה היא מה עשה משה בהר במשך אותם ארבעים היממות.


במקומות רבים פירשו רבותינו, שבאותם הימים למד משה את כל התורה וכך למדנו במדרש לקח טוב:


ובמה היה מתעסק משה רבינו ארבעים יום וארבעים לילה? אלא ללמדך, עומקי התורה והמצות למד מפי הגבורה, ואם משה רבינו ששמע מפי הגבורה, הוצרך ללמוד ארבעים יום, הדיוט מהדיוט על אחת כמה וכמה שצריך להיות עמל בתורה, ועליו הכתוב אומר 'נפש עמל עמלה לו כי אכף עליו פיהו' (משלי טז, כו), אשרי מי שעמלו בתורה ובמצות ועובד לבוראו באמת. (לקח טוב משפטים כד, יח)


ואף על פי שנאמנים עלינו דברי חכמים וכך גם הדעת נותנת, שהרי לא יתכן שמשה רבינו ישב בטל במשך זמן כה רב, עדיין אנו מבקשים למצוא קשר בין העלייה לשם נטילת הלוחות ובין לימוד התורה שארך זמן כה רב.


נדמה שאת התשובה לשאלתנו ניתן למצוא בפסוקים בספר משלי (פרק ז), שם מלמד החכם את בנו דעת ואומר לו כך:


(א) בְּנִי שְׁמֹר אֲמָרָי וּמִצְוֹתַי תִּצְפֹּן אִתָּךְ: (ב) שְׁמֹר מִצְוֹתַי וֶחְיֵה וְתוֹרָתִי כְּאִישׁוֹן עֵינֶיךָ: (ג) קָשְׁרֵם עַל אֶצְבְּעֹתֶיךָ כָּתְבֵם עַל לוּחַ לִבֶּךָ:


החכם מצוה את בנו לקחת את התורה והמצוה לקשור אותם על אצבעותיו ולכתוב אותם על לוח ליבו. גם על לוחות האבן שניתנו בסיני נאמר בפרשתנו: 'וְאֶתְּנָה לְךָ אֶת לֻחֹת הָאֶבֶן וְהַתּוֹרָה וְהַמִּצְוָה אֲשֶׁר כָּתַבְתִּי לְהוֹרֹתָם' ומפרשים רבים גרסו כי 'התורה והמצוה' הם למעשה עשרת הדברות [רש"י וראב"ע, כל אחד על פי דרכו].


התורה יכולה להיות כתובה על לוחות של אבן, אך אין די בזה על האדם לכתוב את התורה על לוח לבו. ומסתבר שעל כך שקד משה רבנו באותם ארבעים ימים, בהם שהה בהר סיני. משה רבנו חקק את התורה בקרבו ורק בשעה שהתורה נכתבה על לוחות לבבו, יכול היה משה לקבל מידיו של הקב"ה את לוחות האבן המבטאות את ליבם של כל ישראל.


ואפשר שזהו הטעם לחלוקת הדיברות לשני לוחות. על הלוח הימני כתובות המצוות החיוביות ['אנכי ה' אלקיך' כמצוה חיובית והאיסורים הנובעים ממנו נגררים אחריו, כיבוד הורים והשבת]. ואילו על הלוח השמאלי כתובים האיסורים ['לא תרצח' עד 'לא תחמוד']. לוחות האבן מכוונות כנגד לוחות לבבו של האדם. הלוח הימני של הלב, משכנו של היצר הטוב מכוון לעשייה החיובית, והלוח השמאלי שבלב משכנו של היצר הרע מכוון לאיסורים המרסנים את הכוחות השליליים.  [על הפסוק 'בכל לבבך' דרשו רבותינו – 'בשני יצריך']


כמשה רבנו שעלה בזמנו להר סיני כך גם מי שמבקש לקבל את התורה בימינו עולה אל הישיבות ומרכזי התורה. וכשם שמשה הכין את לבו לכתיבת התורה, כך גם אנו מצווים לשעבד את לבנו ללימוד התורה. ומי שמכין את ליבו וחוקק בו את תורת ה' זוכה לברכתו של דוד מלך ישראל בספר תהילים: "תּוֹרַת אֱ-לֹהָיו בְּלִבּוֹ לֹא תִמְעַד אֲשֻׁרָיו".


(פורסם באשכולות 366 - פרשת משפטים תשע"ו)

 

 

השיעור ניתן בכ"ו שבט תשע"ו

קוד השיעור: 6898

סרוק כדי להעלות את השיעור באתר:

מאמר לפרשת משפטים (זמן חורף תשע"ו)

לשליחת שאלה או הארה בנוגע לשיעור:




הרב אהרן פרידמן <br> ראש הישיבה
הרב אהרן פרידמן
ראש הישיבה
ע
הרב אהרן פרידמן <br> ראש הישיבה
הרב אהרן פרידמן
ראש הישיבה
ע
הרב אהרן פרידמן <br> ראש הישיבה
הרב אהרן פרידמן
ראש הישיבה
ע
הרב אהרן פרידמן <br> ראש הישיבה
הרב אהרן פרידמן
ראש הישיבה
E
הרב אהרן פרידמן <br> ראש הישיבה
הרב אהרן פרידמן
ראש הישיבה
ע
הרב אהרן פרידמן <br> ראש הישיבה
הרב אהרן פרידמן
ראש הישיבה
ע
הרב אהרן פרידמן <br> ראש הישיבה
הרב אהרן פרידמן
ראש הישיבה
ע
הרב אהרן פרידמן <br> ראש הישיבה
הרב אהרן פרידמן
ראש הישיבה
ע
ר' ישראל שטיינמץ
ע
ר' אהוד שלמה פיקסלר
ע
הרב ישי בוכריס
הרב ישי בוכריס
ע
הרב זכריה טובי <br> ראש הכולל
הרב זכריה טובי
ראש הכולל
ע
הרב אברהם ריבלין, המשגיח הרוחני לשעבר
הרב אברהם ריבלין, המשגיח הרוחני לשעבר
ע
הרב אברהם ריבלין, המשגיח הרוחני לשעבר
הרב אברהם ריבלין, המשגיח הרוחני לשעבר
ע
הרב אברהם ריבלין, המשגיח הרוחני לשעבר
הרב אברהם ריבלין, המשגיח הרוחני לשעבר
ע