ישיבת כרם ביבנה

פקד פקדתי

הרב זכריה טובי
ראש הכולל

MS Word להורדת השיעור

להבנת תהליך גאולת מצרים יש להתבונן בדברי המדרש על הפסוק: "לֵךְ וְאָסַפְתָּ אֶת זִקְנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם ה' אֱלֹקֵי אֲבֹתֵיכֶם נִרְאָה אֵלַי אֱלֹקֵי אַבְרָהָם יִצְחָק וְיַעֲקֹב לֵאמֹר, פָּקֹד פָּקַדְתִּי אֶתְכֶם וְאֶת הֶעָשׂוּי לָכֶם בְּמִצְרָיִם" ( שמות ג, טז). ודרשו חז"ל (שמו"ר ג, יא):


מהו "פקד פקדתי"? "פקד" – במצרים, "פקדתי" – על הים. "פקד" – להבא, "פקדתי" – לשעבר. מיד "ושמעו לקולך" – למה? לפי שמסורת גאולה הוא בידם שכל גואל שיבוא ויאמר פקידה כפולה גואל של אמת הוא.


ולכאורה צריך להבין מהו אותו סימן של "פקד פקדתי", ואיך יש מכאן ראיה שהוא גואל אמת?


ועוד יש להבין, הרי "פקד" זה לשון עתיד, ו"פקדתי" זה לשון עבר, וכיצד א"כ "פקד" – במצרים, ו"פקדתי" – על הים, הרי הים זה עתיד, שהרי גאולת הים באה לאחר גאולת מצרים, ואיך ניתן לומר עליה לשון עבר? ועוד, מהי לשון פקידה ולא לשון זכירה?


הרב קוק זצ"ל בספרו "מדבר שור" הסביר שלשון פקידה מלשון "דם מפקד פקיד" (כתובות ז:), היינו דם שצבור וכנוס במקומו. גם גאולת עם ישראל ממצרים היתה שמורה לעם ישראל עוד קודם השעבוד, וגאולה זו אינה בזכות עצמם אלא בזכות אבותיהם אברהם יצחק ויעקב, ולכן זה בלשון פקידה ולא בלשון זכירה. וזהו מה שאומר הקב"ה למשה: "לֵךְ וְאָסַפְתָּ ... וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם ה' אֱלֹקֵי אַבְרָהָם יִצְחָק וְיַעֲקֹב" וגו' – הגאולה שלכם היא בזכות האבות, והיא שמורה עוד מברית בין הבתרים.


וזהו "פקד פקדתי". ישנם שתי גאולות – גאולה פיזית וגאולה רוחנית. הגאולה הפיזית היא גאולת מצרים, והגאולה הרוחנית היא הגאולה על הים, כפי שנא' שם: "וַיַּאֲמִינוּ בַּה' וּבְמשֶׁה עַבְדּוֹ" (שמות יד, לא). עם ישראל הגיע למדרגה של אמונה בה' ובמשה רבינו, וזה הסמל של הגאולה הרוחנית.


ולכן הגאולה הרוחנית הזאת היא בלשון עבר – "פקדתי", כי הגאולה הזאת שמורה להם עוד בזכות אבותיהם אברהם יצחק ויעקב. ובזה נבין את תשובת ה' למשה שטען: "וְהֵן לֹא יַאֲמִינוּ לִי וְלֹא יִשְׁמְעוּ בְּקֹלִי" (שמות ד, א). מדוע משה חשש שהם לא יאמינו לו? אלא משה רבינו טען שעם ישראל אינו מוכן לגאולה, שהרי הם שקועים בתוך מ"ט שערי טומאה, ואין באפשרותי להכשיר את העם לגאולה הרוחנית. ולכן משה אומר "מי אנכי" – אין אני ראוי לשליחות הזאת, כי אם צריך להעלות את העם בצורה הדרגתית ממ"ט שערי טומאה עד שיגיעו לאמונה בה' – זה לא תפקידי, כי משה רבינו היה מורם מעם, והוא כח ושורש התורה ואינו שייך למדרגה הנמוכה הזאת.


אומר לו הקב"ה "פקד פקדתי" – אינך צריך להכשיר את העם לגאולה; הגאולה הזאת כבר שמורה להם בעבר ע"י האבות. יחול כאן מהפך, בבת אחת. הם יתעלו באופן ניסי ויגיעו למדרגה של גאולה רוחנית, והקב"ה יברא אותם בריאה חדשה כפי שנא', "ועם נברא יהלל י-ה" (תהילים קב, יט). תהיה כאן בריאה חדשה ללא תהליכים, ללא הדרגתיות. באופן פתאומי יחול מהפך רוחני בעם, ואתה מתאים לגאולה הזאת.


זהו הצופן של "פקד פקדתי", שכל מי שיבוא ויאמר אותו הוא גואל אמת, כי בסימן זה יש כאן מסר של כל תוכן הגאולה, שהגאולה הרוחנית קודמת לגאולה הפיזית, שהיא כבר שמורה עוד מימי האבות. זוהי לשון "פקידה", שהגאולה כבר כנוסה ועומדת.


"כִּימֵי צֵאתְךָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם אַרְאֶנּוּ נִפְלָאוֹת" (מיכה ז, טו) – הגאולה העתידה היא כגאולת מצרים. על אף שנראה שגם בדורנו אין הדור ראוי לגאולה, והמצב מבחינה רוחנית ירוד מאד, אך המדרש אומר: "פקד" – בימי משה, "פקדתי" - בימות המשיח. גם הגאולה העתידה היא נמצאת, והיא תתגלה באופן פתאומי וללא כל הדרגתיות, ונזכה לראות בגאולה השלימה במהרה בימינו, אכי"ר.


(פורסם בענבי הכרם # פרשת וארא)

 

 

קוד השיעור: 2755

סרוק כדי להעלות את השיעור באתר:

מאמר לפרשת וארא

לשליחת שאלה או הארה בנוגע לשיעור:




הרב זכריה טובי <br> ראש הכולל
הרב זכריה טובי
ראש הכולל
ע K
הרב זכריה טובי <br> ראש הכולל
הרב זכריה טובי
ראש הכולל
ע K
הרב זכריה טובי <br> ראש הכולל
הרב זכריה טובי
ראש הכולל
ע K
הרב זכריה טובי <br> ראש הכולל
הרב זכריה טובי
ראש הכולל
ע K
הרב זכריה טובי <br> ראש הכולל
הרב זכריה טובי
ראש הכולל
ע K
הרב זכריה טובי <br> ראש הכולל
הרב זכריה טובי
ראש הכולל
ע K
הרב זכריה טובי <br> ראש הכולל
הרב זכריה טובי
ראש הכולל
ע K
הרב זכריה טובי <br> ראש הכולל
הרב זכריה טובי
ראש הכולל
ע K
הרב מרדכי גרינברג <br> נשיא הישיבה
הרב מרדכי גרינברג
נשיא הישיבה
ע K
צוריאל שושן
ע K
יונתן פולנאור
ע K
הרב מרדכי גרינברג <br> נשיא הישיבה
הרב מרדכי גרינברג
נשיא הישיבה
ע K
הרב זכריה טובי <br> ראש הכולל
הרב זכריה טובי
ראש הכולל
ע K
הרב מרדכי גרינברג <br> נשיא הישיבה
הרב מרדכי גרינברג
נשיא הישיבה
ע
ר' אלירן אבודרהם
ע K