ישיבת כרם ביבנה

דבר לעניין

שמחה רון גודינגר


האמת, שלהתרגשותי ולבושתי גם יחד זהו מאמרי הראשון ב'זמורות'. תמיד הרגשתי טיפה ריחוק מהעלון כי אני עוד מלש"ב, אבל מצד שני תמיד אהבתי מאוד לקרוא בו [מעל הבימה, ו"נא לא להסיר מהבימה"!] ובכן, סוף סוף נפלה בחלקי הזכות לכתוב ולדבר עם כל חיילינו היקרים, שעוד אזכה להימנות עליהם בע"ה [?].


ולענייננו, בתור אחד שכבר שמע הרבה סיפורי צבא, תמיד אומרים שהסכנה בצבא זה השחיקה הרוחנית, החיילות [?], אין זמן ללמוד תורה וכו'. אבל האמת, שנראה לי לפי כל מיני סיפורים ששמעתי, שהבעיה וההזדמנות הכי גדולה בצבא זה הדיבורים, כן הדיבורים, ונסביר.


כוחם של מילים הוא מאוד גדול, אבל מה כוונת המילה 'מילה'? נראה שיש למילה זו שני שימושים: יש מילה שמשמעה מלל – הוצאת הברות מהפה, ויש מילה שמשמעה ניתוק/חיתוך/כריתה, כמו למשל מה שרואים בברית מילה, או בהלל שדוד המלך אומר "כָּל גּוֹיִם סְבָבוּנִי בְּשֵׁם ה' כִּי אֲמִילַם [אכריתם]".


האם קיים קשר בין שתי המשמעויות הללו? נראה שכן, כי ברגע שהוצאת מילה מהפה – זהו, אין דרך להחזיר אותה, היא התנתקה ונכרתה ממך ויותר לא תשוב, כמו ההבדל בין חרב לחץ: "חֵץ שָׁחוּט לְשׁוֹנָם מִרְמָה דִבֵּר בְּפִיו שָׁלוֹם אֶת רֵעֵהוּ יְדַבֵּר וּבְקִרְבּוֹ יָשִׂים אָרְבּוֹ" (ירמיהו ט, ז).


ויש לדבר זה חשיבות מכרעת, וצריך לחשוב טוב טוב מה אומרים, ואיך אומרים לפני שאומרים.


בצבא נהוג לדבר מלא על ההוא ועל ההוא, ועל מה שעשה לי המפקד ההוא ועל הרס"ר והרס"פ, והחייל ההוא והצהוב הזה, והמשתמט הלז, והשטינקר הזה, ודי! חאלס! כמה אפשר? כמה מילים יכולים להרוס ולשחוט, כמה לשון הרע ורכילות? גם עכשיו מובן למה יש פחות זמן ללמוד – כי עסוקים בלקשקש, מילים אי אפשר להחזיר, בכל דיבור כזה פגעת במישהו, בעצמך, בקב"ה, בכלל ישראל. עד כאן הבעיה.


אבל איזו הזדמנות! הרי המילה ו[איבר] ברית המילה הם גם אלו שמפרים ויוצרים חיים בעולם, מילים פועלות ויוצרות דברים עצומים בעולם, בצבא אתה נפגש עם אנשים נפלאים וערכיים שבאו להילחם למען העם והארץ, ואתה יכול לדבר איתם וללמוד מהם מצד אחד ולהכיר גם זוויות אחרות ונקודות מבט שונות שמשדרגות את כל העולם הפנימי שלך אם מתוך הסכמה או מתוך מאבק, לשמוע על תובנות שלהם מחוויות שלא חווית ואולי לעולם לא תחווה – פשוט כי באתם משני עולמות שונים [ואפילו שתי בתי מדרש של ישיבות הסדר שונות] ומהצד האחר ללמד אותם מצד שני כ"כ הרבה דברים, על החיים ועל התורה ועל העבודה ועל גמילות חסדים, להשחיל איזה סיפור עם מוסר השכל או איזה וורט [לא להטיף כמובן].



האמת היא שניסיון הדיבור הנכון נמצא עם האדם במשך כל חייו, אבל הצבא – כמו שהוא עושה עם כל דבר – מביא את הדברים/דיבורים אל הקצה.


בקיצור, קפיצה גדולה מצד אחד או בור גדול מצד שני.


ובעצם כל מה שאמרנו טמון בפשט הפסוק הידוע: "מָוֶת וְחַיִּים בְּיַד לָשׁוֹן וְאֹהֲבֶיהָ יֹאכַל פִּרְיָהּ" (משלי יח, כא) וכמו שמבאר במקום המצודת דוד: "ביד לשון - בכח הלשון מסור המות והחיים אם ידבר בדברי תורה יחיה ואם בלשון הרע ימות: ואוהביה - האוהב להרבות בה אמרים יאכל פריה אם טוב ואם רע".


כמובן שאי אפשר להתעלם מהזמן בו אנו נמצאים - פרשת חטא המרגלים [המאמר נכתב ערב פרשת שלח, תראו כמה חושבים עליכם, שכבר שבוע-שבועיים לפני חושבים על הגיליון של תמוז] היה על שהוציאו את דיבת הארץ רעה במקום לעודד את לב העם על טוב הארץ ושבחה הפחידו את העם מרעת הארץ האוכלת יושביה והתושבים הגדולים החיים עליה. וזה היה כידוע בערב תשעה באב, וגם חורבן בית שני היה בגלל שנאת חינם, שעל פי אגדות החורבן בגיטין התבטאה בזה שכל אחד דקר את חבירו מאחורה, בכך שלכלך עליו מאחורי גבו, ולכן זו בדיוק התקופה בה עלינו לעבוד על עניין הדיבור ולתקן אותו, להרבות באחווה שלום ורעות, ולהתרחק מרכילות ושנאת חינם.


בהצלחה רבה בשירות הצבאי על כל אתגריו! ושיהיה לנו חודש טוב ונזכה לגאולה השלימה עליה נאמר: "כֹּה אָמַר ה' צְבָאוֹת צוֹם הָרְבִיעִי וְצוֹם הַחֲמִישִׁי וְצוֹם הַשְּׁבִיעִי וְצוֹם הָעֲשִׂירִי יִהְיֶה לְבֵית יְהוּדָה לְשָׂשׂוֹן וּלְשִׂמְחָה וּלְמֹעֲדִים טוֹבִים וְהָאֱמֶת וְהַשָּׁלוֹם אֱהָבוּ" (זכריה ח, יט).



(פורסם בזמורות 135 - תמוז תשע"ה)

 

 

השיעור ניתן בו' תמוז תשע"ה

קוד השיעור: 6483

סרוק כדי להעלות את השיעור באתר:

מאמר בעניין קדושת הדיבור (זמן קיץ תשע"ה)

לשליחת שאלה או הארה בנוגע לשיעור:




הרב אברהם ריבלין, המשגיח הרוחני לשעבר
הרב אברהם ריבלין, המשגיח הרוחני לשעבר
ע 2 P
הרב אברהם ריבלין, המשגיח הרוחני לשעבר
הרב אברהם ריבלין, המשגיח הרוחני לשעבר
ע 2 P
הרב אברהם ריבלין, המשגיח הרוחני לשעבר
הרב אברהם ריבלין, המשגיח הרוחני לשעבר
ע 2 P
הרב אברהם ריבלין, המשגיח הרוחני לשעבר
הרב אברהם ריבלין, המשגיח הרוחני לשעבר
ע 2 P
הרב אהרן פרידמן <br> ראש הישיבה
הרב אהרן פרידמן
ראש הישיבה
ע 2 P
הרב אברהם ריבלין, המשגיח הרוחני לשעבר
הרב אברהם ריבלין, המשגיח הרוחני לשעבר
ע 2 P
המשגיח, הרב שרון יוסט
המשגיח, הרב שרון יוסט
ע 2
הרב אברהם ריבלין, המשגיח הרוחני לשעבר
הרב אברהם ריבלין, המשגיח הרוחני לשעבר
ע 2