ויוסיפו לך שנות חיים

ויוסיפו לך שנות חיים

ר' נתנאל שושן

MS Word להורדת השיעור

''ויְחִי יַעֲקֹב בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם שְׁבַע עֶשְׂרֵה שָׁנָה, וַיְהִי יְמֵי יַעֲקֹב שְׁנֵי חַיָּיו שֶׁבַע שָׁנִים וְאַרְבָּעִים וּמְאַת שָׁנָה:"


מהי הכפילות יְמֵי יַעֲקֹב שְׁנֵי חַיָּיו? למה התורה לא כתבה בקיצור וַיְהִי יְמֵי יַעֲקֹב 147 שָׁנָה?


ראיתי הסבר מעניין בדבריו של ר' אשר וייס עפ"י הנאמר בפרשה הקודמת, כשפרעה שואל את יעקב כַּמָּה יְמֵי שְׁנֵי חַיֶּיךָ? וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב אֶל פַּרְעֹה יְמֵי שְׁנֵי מְגוּרַי שְׁלֹשִׁים וּמְאַת שָׁנָה, מְעַט וְרָעִים הָיוּ יְמֵי שְׁנֵי חַיַּי, וְלֹא הִשִּׂיגוּ אֶת יְמֵי שְׁנֵי חַיֵּי אֲבֹתַי בִּימֵי מְגוּרֵיהֶם:


כל הקורא את תשובת יעקב ישתומם לאריכות הדברים מדוע לא ענה בקיצור 130 שָׁנָה? ומה הקשר לחיי אבותיו?


יעקב איש תם היה ענוותן, וכשנשאל כַּמָּה יְמֵי חַיֶּיךָ נשבר ליבו. וכי "חי" אנכי? הלא רשעים בחייהם קרויים מתים, וחיי בעלי החכמה ללא ת"ת כמיתה חשובים. חיים הם רק התורה. כי היא חייכם ואורך ימיכם.


יעקב לא היה יכול לומר שכל ימיו ימי חיים הם. ולכן יְמֵי מְגוּרַי 130 שָׁנָה התגוררתי בעוה"ז, אך זה לא שנות חיים, כי מְעַט וְרָעִים הָיוּ יְמֵי שְׁנֵי חַיַּי, וְלֹא הִשִּׂיגוּ אֶת יְמֵי שְׁנֵי חַיֵּי אֲבֹתַי בִּימֵי מְגוּרֵיהֶם – אצל אבותיי היתה חפיפה מוחלטת בין ימי חייהם לשנות מגוריהם, אַבְרָהָם זָקֵן בָּא בַּיָּמִים וכן יצחק, כל ימיהם ימי תורה, כל ימי מגוריהם היו ימי חייהם – חיים שיש בהם אהבת תורה, אך אצלי, אומר יעקב בענוותנותו, 130 שָׁנָה יְמֵי מְגוּרַי אך מְעַט וְרָעִים הָיוּ יְמֵי שְׁנֵי חַיַּי.


אך התורה מעידה על יעקב אבינו וַיְחִי יַעֲקֹב וכו' וַיְהִי יְמֵי יַעֲקֹב שְׁנֵי חַיָּיו 147. כאברהם ויצחק כך יעקב – כל שנותיהם היו שנות חיים.


ולפי"ז אפשר להסביר את הנאמר באדם הראשון וַיִּהְיוּ כָּל יְמֵי אָדָם אֲשֶׁר חַי, ומה פשר הייתור? ברור שמדובר בימיו שחי ולא בימי מותו! אלא הכתוב משמיענו שכל ימיו ימי חיים היו.


וכך אצל אברהם וְאֵלֶּה יְמֵי שְׁנֵי חַיֵּי אַבְרָהָם אֲשֶׁר חָי, אבל בישמעאל, וְאֵלֶּה שְׁנֵי חַיֵּי יִשְׁמָעֵאל, ולא כתיב 'אשר חי', דימי מגורים היו ולא שנות חיים.


פעם סיפר ר' אברום שפירא זצ"ל שצורת לימוד החומש בירושלים היתה שהרוב התחילו מפרשת לך-לך, והרעיון היה שמתחילים מאברהם אבינו, דבר ראשון צריך לחנך כיצד ממלאים את החיים בתוכן.


לפני כן, לדוגמא, מסופר שירד חי 162 שנה והוליד את חנוך ואח"כ חי 800 שנה. כל אותם 800 שנה מה עשה? לא כתוב, ולא מסופר מה עשה. חי סתם, דור של חיים ארוכים ללא תוכן. עד שבא אברהם אבינו, חיו ללא תוכן וללא קדושה.


עד שבא אברהם אבינו ולמדנו מה זה בָּא בַּיָּמִים – ניצול של כל רגע ורגע, כל רגע זה חתיכת חיים.


(פורסם באשכולות # פרשת ויחי תשס''ט)

 

 

קוד השיעור: 2787

סרוק כדי להעלות את השיעור באתר:

רעיון לפרשת ויחי

לשליחת שאלה או הארה בנוגע לשיעור:




ר' אהוד שלמה פיקסלר
ע
הרב יוסף אילוז
ע
ר' אהוד שלמה פיקסלר
ע
הרב נחמן ארנרייך
ע
הרב מרדכי גרינברג <br> נשיא הישיבה
הרב מרדכי גרינברג
נשיא הישיבה
ע
הרב מרדכי גרינברג <br> נשיא הישיבה
הרב מרדכי גרינברג
נשיא הישיבה
ע
הרב אברהם ריבלין, המשגיח הרוחני לשעבר
הרב אברהם ריבלין, המשגיח הרוחני לשעבר
ע
הרב זכריה טובי <br> ראש הכולל
הרב זכריה טובי
ראש הכולל
ע
הרב מרדכי גרינברג <br> נשיא הישיבה
הרב מרדכי גרינברג
נשיא הישיבה
ע
הרב אברהם ריבלין, המשגיח הרוחני לשעבר
הרב אברהם ריבלין, המשגיח הרוחני לשעבר
ע