Yeshivat Kerem B'Yavneh

הגירוש מהדורה 1.0

BackBack to Main Page

By: שגיא מזוז

מאמר לפרשת תולדות (זמן חורף תשע"ו)


(ו) וַיֵּשֶׁב יִצְחָק בִּגְרָר: ... (יג) וַיִּגְדַּל הָאִישׁ וַיֵּלֶךְ הָלוֹךְ וְגָדֵל עַד כִּי גָדַל מְאֹד: (יד) וַיְהִי לוֹ מִקְנֵה צֹאן וּמִקְנֵה בָקָר וַעֲבֻדָּה רַבָּה וַיְקַנְאוּ אֹתוֹ פְּלִשְׁתִּים: (טו) וְכָל הַבְּאֵרֹת אֲשֶׁר חָפְרוּ עַבְדֵי אָבִיו בִּימֵי אַבְרָהָם אָבִיו סִתְּמוּם פְּלִשְׁתִּים וַיְמַלְאוּם עָפָר: (טז) וַיֹּאמֶר אֲבִימֶלֶךְ אֶל יִצְחָק לֵךְ מֵעִמָּנוּ כִּי עָצַמְתָּ מִמֶּנּוּ מְאֹד: (יז) וַיֵּלֶךְ מִשָּׁם יִצְחָק וַיִּחַן בְּנַחַל גְּרָר וַיֵּשֶׁב שָׁם: (יח) וַיָּשָׁב יִצְחָק וַיַּחְפֹּר אֶת בְּאֵרֹת הַמַּיִם אֲשֶׁר חָפְרוּ בִּימֵי אַבְרָהָם אָבִיו וַיְסַתְּמוּם פְּלִשְׁתִּים אַחֲרֵי מוֹת אַבְרָהָם וַיִּקְרָא לָהֶן שֵׁמוֹת כַּשֵּׁמֹת אֲשֶׁר קָרָא לָהֶן אָבִיו: (בראשית כז)


יש להקשות מס' קושיות:



  1. איזה אינטרס היה לפלישתים לסתום את הבארות של אברהם? מדוע לא ישתמשו בבארות לעצמם, הלא מים בעולם העתיק היו מצרך יקר ערך וחשוב מאוד!


  2. בפרשת וירא אברהם מוכיח את אבימלך כי עבדיו גזלו ממנו את הבאר שלו, משמע שגזלו את הבאר והשתמשו בה, ומה השתנה שהם התחילו לסתום בארות?


  3. מה היה כ"כ חשוב ליצחק לקרוא לבארות בשמות שקרא להם אברהם? ומדוע חשוב לתורה להדגיש זאת?



המפרשים הרגישו בשאלות הנ"ל ותירצו את חלקן:


רש"י ורמב"ן עונים על שאלות 1 ו-2: הפלישתים פחדו שמא יבואו עליהם גייסות בגלל הבארות, וכל זמן שאברהם היה חי לא סתמו הבארות, כי כיבדו את אברהם. ה"כתב והקבלה" עונה על שאלות 1 -ו3: מכוח הקושיות הנ"ל מוציא מפשט הכתוב, ומסביר כי בבארות אלו אברהם ויצחק היו מקהילים קהילות ומלמדים תורה את מי שהיה בא לשאוב מים מן הבאר, לכן הפלישתים סתמו את הבארות דהיינו הרסו את בתי המדרש ולכן יצחק קרא לבארות באותו שם שקרא להם אברהם, וכך כולם ידעו שהם המשך של אותם בארות שישמשו כבתי מדרש. נחמה ליבוביץ' עונה על שאלה 1: הפלישתים כ"כ שנאו את יצחק, והגויים שונאים את היהודים עד שהיו מוכנים לסבול ולהפסיד את בארות המים, העיקר שיצחק, המאמין בקב"ה, גם הוא יפסיד.


ההסברים הנ"ל דחוקים. הסברם של רש"י והרמב"ן קשה, כיוון שלא מסתבר שאדם יוותר על רכושו מחשש שיבואו שודדים (וכי אדם יזרוק את כספו מחשש שישדדו אותו?!) ועוד, בהמשך הסיפור אחרי שיצחק חופר את הבארות מחדש הפלישתים לוקחים את הבארות לעצמם ולא סותמים אותם. וגם ההסבר שאת אברהם כיבדו הינו מעט דחוק - מדוע את אברהם כיבדו ואת יצחק לא?! הסברו של בעל הכתב והקבלה דחוק, כיוון שמוציא את המקרא מידי פשוטו.  וההסבר של נחמה הינו פשטני מדי, ומדוע כלפי אברהם הם לא היו "אנטישמים"? כמו"כ הסברה לא מיישב את שאר הקושיות.


חשבתי להסביר באופן אחר שיענה על שלושת השאלות מבלי לסור מפשט הפסוקים. אברהם חופר בארות בגרר וגוזלים לו את הבאר על מנת להשתמש בה. מריבה רגילה בין אנשים - מריבה על כסף. לאחר מכן יצחק נולד ואברהם עוזב את גרר. יצחק גדל וחוזר לגרר. ברגע שיצחק חוזר לגרר הפלישתים מפחדים שמא ידרוש את הבארות בחזרה וסותמים אותם. הם סותמים אותם ולא רבים עליהם, או מגיעים עם יצחק לפשרה על הבארות, כיוון שיותר ממה שהם רוצים את הבארות הם רוצים שיצחק ילך – "לֵךְ מֵעִמָּנוּ". עם הזמן משפחת יצחק תגדל ואזי הם יממשו את הבטחת הקב"ה אליהם להיות אדוני הארץ ויסלקו את הפלשתים מגרר.


מדוע בימי אברהם לא היה חשש כזה? כי אברהם באותו זמן (והפלשתים האמינו שזה יהיה לתמיד) היה ערירי, בלי יורשים יהודים שיסלקו את הפלישתים בעתיד.


מעתה מובן מדוע יצחק קורא לבארות בשמות שקרא להם אביו - הווי אומר: הבארות כאן אינם רק כסף או שווה כסף. זו נחלה! הם היו של אבי, עכשיו שלי, ויעברו הלאה לבני ובן בני עד סוף הדורות.


ע"פ כל הנ"ל נוכל ליישב קושיא נוספת שמקשה הרמב"ן ונעתיק לשונו: "יספר הכתוב ויאריך בעניין הבארות ואין בפשוטי הספור תועלת ולא כבוד גדול ליצחק... אבל יש בדבר עניין נסתר כי בא להודיע דבר העתיד כי באר מים חיים ירמוז לבית האלוקים" וכו'. אין עסקי בעניינים נסתרים וברמזים, אמנם ע"פ דרכנו שאלת הרמב"ן מיושבת גם בדרך הפשט: הכתוב האריך בענייני הבארות ללמדנו ולהראות לנו שכבר משחר ההיסטוריה של עם ישראל אויבנו ניסו לסלקנו ולגרשנו מארץ ישראל, ותגובת יצחק צריכה להיות בניין אב לתגובתנו - האויבים סותמים את בארותינו? נפתח אותם ונחפור עוד חדשים.


(פורסם באשכולות 355 # תולדות תשע"ו)

Shiur ID: 6688

Scan to load the shiur on the KBY website:

 

 

Do you have a comment or question on the shiur?
Comment below and we'll join the discussion

Add your comments:




Rav Ben-Zion Elgazi
Rav Ben-Zion Elgazi
ע 2
Rav Zechariah Tubi, Rosh Kollel Rabbanut
Rav Zechariah Tubi, Rosh Kollel Rabbanut
ע K
Rav Zechariah Tubi, Rosh Kollel Rabbanut
Rav Zechariah Tubi, Rosh Kollel Rabbanut
ע K
אלעזר דהן
ע K
Rav Mordechai Greenberg <br> Nasi Hayeshiva
Rav Mordechai Greenberg
Nasi Hayeshiva
ע K
Rav Mordechai Greenberg <br> Nasi Hayeshiva
Rav Mordechai Greenberg
Nasi Hayeshiva
ע K
Rav Mordechai Greenberg <br> Nasi Hayeshiva
Rav Mordechai Greenberg
Nasi Hayeshiva
ע K