Yeshivat Kerem B'Yavneh

ויחל נח

BackBack to Main Page

By: אלירן גלעדי

מאמר לפרשת נח (זמן חורף תשע"ו)


מפרשת השבוע, פרשת נח, ניתן ללמוד דברי מוסר רבים. רציתי לגעת בשני עניינים הקשורים לזמננו עתה.


אחרי שהקב"ה עושה טיפול עשרת אלפים לעולם, נח יוצא לעולם חדש. נאמר בפרשה, "וַיָּחֶל נֹחַ אִישׁ הָאֲדָמָה וַיִּטַּע כָּרֶם". נשאלת השאלה, למה כתוב "ויחל", למה לא כתוב מיד "ויטע נח כרם"?


מפרשים חז"ל, "ויחל" לשון חולין. אתה יוצא לעולם חדש, עולם ללא אנשים מקולקלים, ללא חיות מקולקלות, הכל חדש! ובמה אתה פותח את העולם, בכרם?! נכון שעם פירות הכרם אנו זוכים לקיים מצוות רבות המהוות מקום מרכזי באורח החיים היהודי, אך עם זאת הוא גם עלול להביא לקלקול, לשכרות, כפי שאנו יודעים שכך לבסוף קרה. אתה פותח את העולם, תפתח במשהו של 100% הצלחה, ולא במשהו של ספק הצלחה ספק קלקול.


שואל רש"י, מה רוצים מנח, וכי היה לו משהו אחר לנטוע, הרי כל העולם נחרב? גפן אנו לומדים שהיה לו לפי שהכתוב מעיד על כך.


מתרץ השפתי חכמים, מזה שהתורה באה אליו בטרוניא, "ויחל", סימן שהייתה לו אפשרות אחרת. איזו אפשרות? תאנה. מצויין, בתאנה אין שום קלקול, תיטע תאנה! הקב"ה מבטיח לך ברכה שהדבר הראשון שתעשה יקוים עד הסוף - תיטע תאנה! אבל לא, נטע כרם.


אומרים חז"ל: באותו יום נטע, שתה והשתכר. אכן הייתה השפעה של 100%, אבל לצד השלילי רח"ל.


אדם המפספס את ההתחלה ומתחיל בפחות או יותר, כנראה שבהמשך זה כבר יהיה יותר פחות מאשר יותר. לכן תמיד כשאתה מתחיל דבר מסוים אל תתחיל צולע, תתחיל בדבר שלבטח יניב פירות טובים ללא שום סיכון (מבוסס על שיחתו השבועית של הרב דן בן-משה שליט"א בבסיס "ישיבת תל-נוף").


יהי רצון, שנזכה אנו להתחיל את זמן חורף כמו שצריך בעשייה של 100% הצלחה, אבל הצלחה לטובה, הצלחה שתניב פירות טובים.


לצערנו, אנו עדים בתקופה האחרונה לגל טרור שפוקד אותנו. אחת הדרכים לעבור תקופה קשה זו, היא ע"י ערבות הדדית. וזה הנושא השני הנלמד מהפרשה.


הפרשה פותחת בשבחו של נח, "נח איש צדיק תמים היה בדורותיו", ולא סתם אלא גם מפרגנת לו בשלושה כינויי שבח, איש, צדיק ותמים. אך עם זאת ישנה ביקורת על נח אשר נלמדת מהמשך הפסוק, "היה בדורותיו".


אומר רש"י: הדורשים לגנאי מפרשים בביטוי חריף, שנח בדורו היה צדיק ואילו היה חי בדורו של אברהם אבינו לא היה נחשב לכלום. נשאלת השאלה, מה רוצים מִנֹח? מדוע דורשים אותו לגנאי?


מסופר במדרש, שלאחר המבול כשראה נח את העולם חרב, בכה לפני הקב"ה ואמר לו, "היה לך לרחם על מעשיך". השיב לו הקב"ה, מאה ועשרים שנה בנית את התיבה ולא התפללת על אנשי דורך, עכשיו אתה בוכה?


נח אמנם בנה את התיבה במשך מאה ועשרים שנה כדי לאפשר לאנשים לגשת אליו ולשאול אותו לפשר בניית התיבה ובכך יוכל לענות להם כי עקב מעשיהם הרעים גזירת מבול באה לעולם ולכן עליהם לחזור בתשובה.


וזו הבעיה! אדם הרואה את אחיו בצרה, כל ישראל אחים, לא צריך לחכות שאותו אדם ייגש אליו ויבקש עזרה אלא אתה צריך ללכת אליו, ואף לרדוף אחריו עם צריך, כדי לעזור לו.


לא עלינו, פיגועים ואירועים קשים פוקדים את עם ישראל. וברוך השם אנו זוכים לראות את הערבות ההדדית השורה בין כל אחינו בית ישראל, כאשר אדם נפגע, כולם באים לעזור לו.


אבל אני הנמצא בין כותלי הישיבה, שבע"ה לא יצא לי להיתקל במקום פיגוע, איך אני יכול לעזור? על זה אמרו, "ותלמוד תורה כנגד כולם".


אדם המקשר עצמו לכלל ישראל בכך שלומד תורה להצלחת עם ישראל, מתפלל על עם ישראל, מקבל קבלה למשך תקופה זו למען עם ישראל, בזה הוא מקיים את הערבות ההדדית שחובה על כולנו לנהוג זה עם זה. ולא רק בזמנים קשים אלא בכל יום ויום.


ויהי רצון שיאמר הקב"ה לצרותינו די, ונזכה לגאולה השלמה בקרוב, אכי"ר.


(פורסם באשכולות 352 - נח תשע"ו)

Shiur ID: 6640

Scan to load the shiur on the KBY website:

 

 

Do you have a comment or question on the shiur?
Comment below and we'll join the discussion

Add your comments:




Rav Mordechai Greenberg <br> Nasi Hayeshiva
Rav Mordechai Greenberg
Nasi Hayeshiva
ע K
Rav Mordechai Greenberg <br> Nasi Hayeshiva
Rav Mordechai Greenberg
Nasi Hayeshiva
ע K
Rav Mordechai Greenberg <br> Nasi Hayeshiva
Rav Mordechai Greenberg
Nasi Hayeshiva
ע K
Maran Hagaon Rosh Hayeshiva Harav Chaim Yaakov Goldvicht, zt
Maran Hagaon Rosh Hayeshiva Harav Chaim Yaakov Goldvicht, zt"l
ע K
ברוך חורב
ע K