About the IKHS - Machon Lelimudei Kiddush Hachodesh

בס"ד 

הכנס התשיעי לענייני קידוש החודש,
זמנים בהלכה ואסטרונומיה יהודית

ה"מכון ללימודי קידוש החודש" מזמין את ציבור הלומדים לכנס
שייערך בעז"ה ביום שני, כ"ו בניסן ה'תשס"ו, בישיבת "כרם ביבנה".

סדר היום:

10:45  ר' שי ואלטר, מנהל המכון ומנחה הכנס:  דברי פתיחה.

11:00  הרב ד"ר נסים וידאל, מחבר "צבא השמים" ה' חלקים: גלגל חוזר ומזלות קבועים. (על סוגיית הדף היומי פסחים דף צד).

12:00  הרב ישראל מרילוס, מחבר "חכמת ישראל": מבחן אסטרונומי לאסטרולוגית הקדמונים.

13:00  הפסקה, ארוחת צהרים, תצוגת ספרים ותוכנות.

14:00  הרב יעקב סנגאוי, ר"מ בישיבת חב"ד קרית גת: שיטת בעל התניא בשקיעת החמה וצאת הכוכבים.

15:00  הרב יעקב גרשון וייס, מחבר "מדות ומשקלות של תורה": אימתי זמן תחילת השקיעה של רבינו תם? בסוף ההרצאה – דיון בהשתתפות הציבור.
 
16:15  הרב מרדכי גנוט, מחבר "לוח דבר בעתו": עמידת השמש ליהושע בן נון (ליום פטירת יהושע החל היום כ"ו בניסן).

17:15 הגאון הרב מאיר מאזוז שליט"א, ראש ישיבת "כסא רחמים" בני ברק: מידת החודש כט-יב-תשצ"ג.

18:15  תפילת מנחה.

בין ההרצאות תערכנה הפסקות של 5-10 דקות. כיבוד קל יוגש למשתתפים במשך היום.
ההשתתפות בכנס (כולל כיבוד קל) בעלות 25 ₪ למשתתף. למנויי המכון - הכניסה ללא תשלום.
המעוניינים יוכלו להזמין ארוחת צהריים בעלות נוספת של 30 ₪ - חובה להזמין מראש בטלפון.

* במקום פרטים והרשמה למחזור הלימודים של הקיץ בנושא "תכונה יהודית – על סוגיות אסטרונומיות בגמרא ועל אסטרונומים יהודים" (14 שיעורים מידי יום ב', בין השעות 17:00-20:00) שיתחיל בעז"ה ביום ב', ג' באייר.

* חדש !!! בכנס יימכר הספר "יודעי בינה" כרך ג' – קובץ מאמרים בתכונה יהודית.

טלפון לבירורים: 8566560-08 שי ואלטר. באין מענה נא להשאיר הודעה קולית.
בס"ד
ניסן ה'תשס"ו

שמך נמצא ברשימת מכותבי המכון, ושירות זה ניתן לך חינם. אם אינך מעוניין בקבלת דואר נא פנה אלינו ושמך יוסר מהרשימה.
מפאת הנוחות, אני כותב את המכתב בצורה כללית. לכן אינני מציין שם ותואר, ועמך הסליחה. הנוסח הוא בלשון זכר אולם כוונתו כללית.

מכובדי
ברכת ה' עליך !

ברצוני לידע אותך על פעילויות המכון, לקיץ הקרוב. אנא קרא בעיון את כל המלל שלא תחמיץ משהו.

א. הכנס התשיעי – פרטים מלאים על הכנס מופיעים בעמ' הקודם. הכניסה לכנס בתשלום 25 ₪. למנויים – הכניסה חינם, לגבי מנוי ראה להלן. ארוחת צהרים מלאה בתשלום נוסף של 30 ₪ מובטחת רק למזמינים מראש בטלפון או בדואר אלקטרוני. רק אם יוותרו מנות ניתן יהיה להזמין בכנס עצמו. נא להגיע לכנס בלבוש ההולם כנס תורני. הישיבה נפרדת.

* בעלי רכבים המוכנים להסיע בהתנדבות אנשים נוספים, והמעוניינים להצטרף לבעלי רכבים מתבקשים להתקשר ע"מ שנשדך ביניכם. נשתדל לסייע אך איננו יכולים להבטיח הסעה לכל מבקש.

ב. יצא לאור הספר "יודעי בינה" כרך ג'. תשעה מאמרים, 158 עמודים, בכריכה קשה. עלות 25 ₪ (לא כולל דמי משלוח). הספר ימכר בכנס. מנויים יקבלו את הספר לביתם ללא תשלום. נותרו במלאי: "יודעי בינה" כרך ב', והספר "יד יצחק". ל"יודעי בינה" כרך א' שאזל אנו מתכננים הוצאה של גרסה אלקטרונית (על CD למחשב).

ג. מחזור הלימודים ה-14 בישיבת כרם ביבנה יתחיל בעזהי"ת ביום ב', ג' באייר. השיעורים מידי יום ב', בין השעות 17:00 ל20:00. הנושא הפעם הינו נושא חדש: "תכונה יהודית". במסגרת השיעורים נעסוק במספר סוגיות אסטרונומיות בגמרא ובמדרשים, ותוך סקירה היסטורית של השתלשלות התכונה בעם ישראל נייחד שיעורים למפעלם האסטרונומי של חכמי ישראל התוכנים: ר' אברהם בר חייא, ראב"ע, רמב"ם, ר' יצחק הישראלי בעל "יסוד עולם", רלב"ג, ר' אברהם זכות, ר' דוד גנז בעל "נחמד נעים", ר' יוסף שלמה רופא (היש"ר) מקנדיאה, ר' רפאל מהנובר ועוד. הלימודים מיועדים גם לותיקים וגם לחדשים. עלות ההשתתפות 200 ₪.

ד. "שיעורי אלול" – בשנים האחרונות היה ביקוש של חלק מהמשתתפים במחזור הקיץ להמשיך במספר שיעורים בחודש אלול. ואכן נוצר נוהג בלתי רשמי שמתקיימים שיעורים גם בחודש אלול. חוזר מיוחד ישלח בדואר רק למנויים. מי שאינו מנוי ומעוניין בשיעורים מתבקש ליצור קשר בסוף חודש אב.

ה. במקביל יפתח בעזהי"ת מחזור נוסף בנושא "קידוש החודש" בקדומים בשכונת מצפה ישי, בבית כנסת "היכל אהרן" ביום ד', י"ב באייר בשעה 19:00. השיעורים מידי יום ד', מיועדים לגברים ולנשים, בישיבה נפרדת. נא ליצור קשר טלפוני, כדי לברר פרטים. השיעורים בחסות חברת הבנייה "קדומים 3000".

מנוי למכון. עלות מנוי לשנה – 100 ₪. מה אתה מקבל עבור מנוי ? שני כרכים של כתב העת "יודעי בינה" וכניסה חינם לכנס. ועדכונים שוטפים על הפעילויות. היום יש לנו כ-20 מנויים ששילמו בשנה  שעברה. הם יכנסו לכנס הנוכחי ללא תשלום (מלבד המעונינים בארוחת צהרים מלאה בעלות 30 ₪ שהיא כמובן לא חובה), ויקבלו ללא תשלום את כרך ג' של יודעי בינה שיצא עכשיו, ואת כרך ד' שעומד לצאת בקרוב. כמו כן הם יקבלו חוזר מיוחד על "שיעורי אלול". היעד שלנו: 200 מנויים. זאת השותפות האישית שלך במכון, והיא הוגנת בהחלט, שלא לומר סמלית. לכן אני פונה אליך: אנא, עשה מנוי והקל עלינו בהוצאות הכספיות של הפעילויות וכך נוכל בע"ה להבטיח פעילות שוטפת ופוריה!

ועוד שתי בקשות לסיום:
א) המנוי של 100 ₪ לשנה הוא אמנם בהישג ידו של כל אחד, אולם נודה לכל מי שידו משגת אם יוסיף תרומה בכל סכום שהוא (ינתן אישור 35% לצרכי מס) ונאחל למוסיף שיוסיפו לו מן השמים.
ב) אנא הפץ את הידיעה על הפעילויות השונות לחברים ולמכרים. רבים מהלומדים במכון הגיעו בשיטת "חבר מביא חבר".
לכל שאלה, בעיה, בקשה וכד' ניתן לפנות אלי ישירות, עדיף בטלפון.
בברכת  פסח כשר ושמח,
שי ואלטר.

רציתי לעדכן אותך, כי מלבד הפעילות הקבועה בנושאים התכונה פתחנו ביוזמה נוספת: "בית המדרש להלכות עתידיות". לאור דבריו של החפץ חיים על החשיבות של העיסוק בענייני קדשים כהכנה וכקירוב לגאולה העתידה. הפעילות הראשונה היתה כנס בנושא "מצוות פרה אדומה" שנערך בישיבת "כרם ביבנה" בכ"ג באדר השנה. הכוונה היא ליצור מסגרת לימודים מסודרת לענייני ההלכות העתידיות: קדשים, טהרות, שמיטה ויובל, סנהדרין ועוד, תוך ניצול הכוחות התורניים הפועלים בעולם התורה. הנושא הראשון שילמד בתוכנית הוא "מבוא לטהרות" והוא עשוי להתחיל בע"ה ביום ג', י"א באייר.

אם יש לך עניין בתוכנית זאת אנא צור קשר, ואם אתה מכיר אנשים שנושאים אלו יעניינו אותם.